Brzdy inline bruslí

U klasických kolečkových inline bruslí nejčastěji najdete klasickou patní brzdou, nicméně druhů brzd je více a tak se můžete setkat s brzdou, kde brzdíte pomocí lýtka, či cuffu. Brzdit můžete přímo brzdovým špalíkem, přibrzděním kolečka, nebo lištou, která brzdí všechna kolečka naráz.  Jaká brzda na kolečkové brusle je ta nejlepší?

 Podívejme se prvně na nejčastěji používané brzdy.

Jaké jsou brzdy?

Klasické brzdy a nastavitelné HABS

Klasická patní brzda

Obvykle se skládá z plastového držáku zaklesnutého vrchní částí do boty/rámu, přišroubovaného bočně do rámu a s pevným - neposuvným - brzdným špalkem, který je po odšroubování vyměnitelný.

Powerslide HABS (height adjustable brake system)

Powerslide HABS brzda má optimalizovaný úhel brzdění tak, abyste brzdný špalík mohli lépe zatížit celou svou vahou těla a tím zvýšili účinnost brzdění. K nalezení optimálního úhlu a technologie došlo ve spolupráci Powerslide a švýcarskými vědci. Výška brzdového špalíku lze upravit jak na míru Vám, tak na míru Vašim bruslím. Velkou výhodou je i posun špalíku po jeho ubrždění, kdy si ho opět posunete - brzdový špalík Vám tak nejen déle vydrží, ale zároveň si stále zachováváte úhel brzdění na který jste zvyklí - brždění je tak pro Vás bezpečnější. Brzdový špalek je vyroben z dlouhotrvajícího a otěruvzdorného materiálu - směsi přírodního a syntetického kaučuku. Brzda je dostupná ve dvou velikostech - dle velikosti rámu/ koleček bruslí.

S/M pro brusle do velikosti rámu 243 mm se 110 mm kolečky

L/XL pro brusle s prodlouženým rámem pro 110 mm a rámy se 125 mm kolečky

 Univerzální brzdy pro kolečkové inline brusle

Univerzální brzda

Pro většinu inline kolečkových bruslí i různých značek lze použít univerzální brzdu Powerslide Urban. Ta se vyrábí ve třech různých velikostech: S pro rám s kolečky o velikosti 72–80 mm, M: 4x 84–90 mm, L: 3x 100–110 mm

Pro velikost koleček 125 mm lze využít brzdu PS Megacruiser Brake

 Syncro brzda pro kolečka inline bruslí

Powerslide Elite Syncro

Momentálně nejúčinnější brzda, kterou lze na kolečkových inline bruslích použít. Využívá možnosti brzdit všechna kolečka současně bez nutnosti zvednout nohu ze země - čímž umožňuje bezpečněji a hlavně rychleji zastavit. PS Elite Syncro v současnosti využívá rám 3x110 mm - tedy nejuniverzálnější velikost koleček v kategorii triskate a uchycení Trinity. Více o revoluční brzdě Powerslide Elite Syncro najdete v tomto článku.

 SUV Nordic offroad brzdy

SUV brzdy

U SUV bruslí se využívá brzda, která je namontována do cuffu a pohybem cuffu přeneseným na kovovou lištu brzdí poslední zadní kolečko - PS Cuff Brake SUV. Pro nordic brusle PS XC Skeleton je použito obdobného systému, PS XC Trainer pak využívají brzdy lýtkové samotný princip brždení však zůstává stejný - pohybem lýtka vytváříte tlak na zadní kolečko, které je přibržďováno destičkou.

Článek o terénních Nordic a SUV kolečkových bruslích.

 

Srovnání brzd

Porovnání nejčastějších brzd využívaných u fitness modelů bruslí pro dospělé.

Srovnání brzd pro kolečkové inline bruslí
Klasické patní brzdy bývají lehké, snadno vyměnitelné a levné. Jejich nevýhodou je nemožnost nastavení a poměrně dlouhá brzdná dráha (záleží na materiálu špalku, povrchu a zkušenostech jezdce). Nastavitelné brzdy HABS mají výhodu ve vyšší účinnosti brzdění, delší výdrži brzdného špalku a stále dobré ceně. Nevýhodou je možnost montáže pouze na některé rámy - kterých je však široký výběr. Poměrně novinkou je brzdný systém Syncro, který brzdící lištou zastavuje všechna kola, je nastavitelný, velmi účinný. Nevýhodou je cena a dostupnost (zatím) pouze pro rám 3 x 110 mm - což je ovšem nejuniverzálnější rám pro Triskate.

Brzdy - Otázky a odpovědi

Lze vyměnit brzdový špalík?

Ano. Guma/materiál se brzděním postupně opotřebovává a časem dospěje do bodu, kdy jej je nutné nahradit. Dejte pouze pozor na typ brzdy a tedy i brzdového špalíku.

Jak vyměnit brzdu na bruslích?

Nejčastěji se vyměňuje pouze brzdový špalík - samotná guma brzdy. Ta bývá jednoduše přichycena jedním šroubem, ten stačí povolit, odendat, vyndat starý špalík a zasunout nový. Šroub opět vložit a utáhnout. Pokud jste ubrousili i plast držáku brzdy bude pravděpodobně nutné vyměnit brzdu celou. Brzdový špalík pro brzdu kolečkových inline bruslí i případně celou brzdu Vám můžeme vyměnit na prodejně - brusle stačí donést, či zaslat po předchozí domluvě.

Náhradní brzdové špalky do brzd kolečkových inline bruslí 

Jak vybrat brzdový špalek?

Brzdový špalek vybírejte dle značky svých bruslí. Většina klasických inline fitness bruslí značky Powerslide využívá brzdový špalek PS HABS do dětských kolečkových bruslí (Phuzion, Galaxy, Stargaze a Rocket) pak pasuje brzdový špalek PS Kids. Pokud používáte univerzální freeskate brzdu bude řešením hranatý náhradní špalek PS Road (Hog, UBS, Megacruiser, Urban). 

Značka Fila využívá pro své inline brusle špalek Fila Standard Breakpad. U fitness bruslí K2 Náhradní brzdový špalík pro fitness brusle K2.

U brzdového systému Powerslide Syncro se používá, místo brzdového špalíku, odolná brzdová lišta Syncro.

Případně svěřte brusle do servisu, kde Vám rádi pomohou se správným výběrem i uchycením.

Tip: Mnohé značky využívají stejné nebo velmi obdobné brzdné špalky..

Tip: Některé brzdové špalíky lze výškově nastavit pro požadovaný úhel brždění (HABS - výškově nastavitelný brzdový systém).

Jaká brzda na kolečkové brusle je ta nejlepší?

V současnosti nejlepší brzdou pro inline brusle, co do jednoduchosti ovládání, rychlosti zastavení a bezpečnosti je systém Powerslide Syncro, který zastavuje všechna kolečka plynule, současně a hlavně s možností ponechat všechny kolečka na zemi - zachovat tak stabilitu a možnost manévrovatelnosti. Navíc umožňuje kolečka zastavit a tak s bruslemi “chodit”, když potřebujete vyjít schody, nebo se pohybovat ve vnitřních prostorách. Zároveň to však není systém, který by pasoval na všechny brusle - je limitován montážním systémem Trinity a uchycením do cuffu (horní manžety).

Nejlepší brzdou je však vždy ta, kterou umíte bezpečně a stoprocentně použít (zde opět ve prospěch systému Syncro, který je na naučení vhodný i pro úplné začátečníky).

Tip: Ostatní způsoby brzdění bez využití brzdy (T-stop, Pluh a další) napomáhájí tomu, že brusle lépe znáte a naučíte se je lépe ovládat. Pro děti jsou způsoby zastavení bez brzdy přirozené, proto se snažíme děti učit zastavit bez ní. Pro dospělé je však jiný způsob zastavení často těžko použitelný - naučitelný a v ten moment se hodí brzda, na kterou se můžete spolehnout.

Jaká brzda je nejpoužívanější pro Powerslide fitness brusle?

Powerslide nejčastěji používá výškově nastavitelnou brzdu HABS, která má výhodu v možnosti nastavení úhlu brzdění (zvýšení výkonu) a posunu špalíku při opotřebování, což zajišťuje více bezpečí a delší životnost brzdy. 

Jaký je rozdíl mezi klasickou brzdou a brzdou spouštěnou cuffem (horní manžetou)?

Používání cuffové brzdy umožňuje kontakt všech kol s povrchem i během brzdění a tak zachovat stabilitu. Nový systém Syncro je navíc účinnější a tak máte kratší brzdnou dráhu. Tento typ brzdy najdete na PS Swell Triple Black Syncro, dámských PS Argon Syncro Rose a unisex PS Argon Syncro Black. Obdobný systém, kdy je použit pohyb lýtka a nikoliv zvednutí špičky, využívají offroad brusle

Kdy sundat brzdu u kolečkových bruslí?

Pro začátečníky je otázkou číslo jedna “Jak mám zastavit?”, použití brzdy bývá tím nejsnažším způsobem. Doporučujeme se naučit několik různých typů zastavení, čímž získáte více jistoty. Sundání brzdy je tak vhodné až budete zkušenější a jistí si použitím a účinnostní jinou z technik zastavení, než brzdou. Děti bývá naopak vhodné na brzdu vůbec nezvykat. 

 Jak často vyměňovat brzdový špalík?

Opotřebení brzdového špalku doporučujeme pravidelně kontrolovat. Zachováváte tak jeho účinnost a bezpečnost použití. Z opatrností je také vhodné vyzkoušet brzový špalek pokud brusle nebyly delší dobu používány aby Vás nemile nepřekvapila jeho nepoužitelnost v nejkritičtější moment. U HABS brzdy je vhodné špalík pravidelně posouvat a tím zachovávat nejoptimálnější úhel pro brzdění, tedy vyšší účinnost. Opotřebování u brzdového špalku zvyšuje brzdnou dráhu a pokud je brzdný špalek malý může během brzdění dojít k poškození brzdového držáku, který poté bude nutné vyměnit.

Fungují brzdy na každém povrchu?

Každý brzdový špalík má odlišný brzdný výkon dle použitého materiálu a hlavně dle povrchu na kterém bruslíte. Brzdy fungují dobře na všech typech asfaltu. Je vhodné si vyzkoušet jak funguje Vaše brzda na různých typech povrchu a jaká je brzdná dráha. Na hladkém povrchu (např. žulové dlaždice) bude brzda fungovat lépe, naopak písek, či jiné drobné nečistoty budou brzdný výkon snižovat.

Fungují brzdy když prší?

Ano, většina brzd bude fungovat stále za deště i mokra. Obvykle se však prodlužuje brzdná dráha. Důležité je také počítat, že na hladkém povrchu může brzda klouzat, stejně jako kolečka. Mokru je tedy vhodné přizpůsobit rychlost jízdy.

Pomůže brzda nižšímu opotřebování koleček?

Ano, pokud používáte brzdu vydrží Vaše kolečka déle než u jiných technik brždění, které využívají právě tření koleček k zastavení.

Jezdit na kolečkových bruslích s brzdou nebo bez brzdy?

Pokud začínáte s inline bruslením je obvykle tou nejsnazší cestou jak se naučit brzdit právě brzda. Neměli byste ji tedy sundavat, dokud si nebudete jisti, že umíte použít několik jiných technik brzdění a to i ve vysoké rychlosti. Brzda bývá montována na pravé brusli, kde vyhovuje většině lidí (některé modely bruslí umožňují upevnění brzdy dle preference jezdce). Postup je psán pro brzdu na pravé noze. Jak tedy brzdit s brzdou? Základním a prvním pravidlem je přizpůsobit rychlost svým schopnostem a vyhýbat se strmému terénu, dokud si nebudete jisti jízdou a brzděním. Zpočátku budete nejspíš nechávat brusle “dojet”, případně končit několika krůčky v trávě. Je to přirozené, vše chce trénink. Při bruslení trénujte přenesení váhy na levou nohu a jízdu po levé noze. K udržení rovnováhy používejte ruce, ale hlavně držte bruslařskou pozici, která Vám pomůže zvýšit stabilitu a rovnováhu. Snižte těžiště tím, že pokrčíte kolena, kotníky a mírně se předkloníte. Vaše těžiště by mělo být přímo nad bruslemi a kyčle, kolena a kotníky v ose. Poté předsuňte pravou nohu dopředu, zvedněte prsty na nohou a současně zatlačte brzdou do země. Pomoci si můžete rukama na kolenou. Asi 40 % Vaší váhy směřuje na přední brusli a zbytek zvyšuje stabilitu zadní nohy.

 Brzdeni na koleckovych bruslich brzdou a bez brzdy technikou T-stop

Jak zastavit na bruslích jinak než brzdou?

V případě, že jste si již jistí v jízdě můžete zkusit brzdit takzvaně do “T” (T-stop). Základní pozice pro bruslení zůstává stejná. Nohu však dáváte dozadu a kolečka brusle jsou přibližně pod úhlem 75 – 80 stupňů ke směru pohybu. Zadní nohu táhnete za sebou po zemi - mírně zatlačíte na kola a tím brzdíte. Horní část těla zůstává vzpřímená a ramena rovná. Případné vychýlení ramen do stran a kroucení těla obvykle vede ke ztrátě rovnováhy, proto se tomu vyvarujte. Nacvičujeme z počátku na rovném, klidném úseku a v nižší rychlosti.

 

 

Zpět na přehled všech článků.